Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo

9700 Szombathely,
Szűrcsapó utca 24
Telefon: +36207790617
E-mail küldése

Tanítások

Zen és vallás / A hit tíz lépcsője II.rész - Részletek Dainin Katagiri Visszatérés a csendhez c. könyvéből

A hit tíz lépcsője II.rész - Részletek Dainin Katagiri Visszatérés a csendhez c. könyvéből

A hit tíz lépcsője c. fejezet, II.rész

 

A hitnek tíz foka vagy lépcsője van. Első közülük a törekvés. A törekvés arra a vágyakozásra utal, hogy az ember szeretné kibontakoztatni a teljes személyiségét az életében. Mindenkiben megvan ez a vágy, persze különféle módon. Az emberek tanulnak, iskolába járnak, üzletelnek. Az üzletelésen keresztül megtanulhatják, hogy mi az az üzlet, és az emberi kapcsolatokon keresztül megtanulhatják, hogy hogyan mélyíthetik el a személyiségüket. Az azonban, hogy ilyen módon mélyítsük el a személyiségünket, túlságosan is bonyolult, ezért amennyire csak tudjuk, próbáljuk megtalálni a legegyszerűbb módját teljes személyiségünk kibontakoztatásának. Erre szolgál a vallásos út, és ez a mi törekvésünk.

A második lépcsőfok a figyelmesség. Ha igazán vágyunk arra, hogy kifejlesszük a teljes személyiségünket, akkor nem lehetünk egoisták. Ezért nagyon is természetes, hogy nem csak önmagunkra vagyunk tekintettel, hanem éppen úgy másokra is; nem csak az emberi lényekre, hanem a fákra, a madarakra, a lábbelinkre és a ruhánkra, a wc-papírra és a vízre is. Figyelmesnek kell lennünk mások jelenlétére. Enélkül ugyanis az igazságra való törekvést nem bontakoztathatjuk ki. Meg kell tudnunk érteni másokat.

A hit harmadik lépcsője az erőfeszítés. Amikor kezdünk észrevenni másokat, és látni kezdjük a fák, a madarak, az óceán, a napfelkelte vagy a napnyugta jelenlétét, természetes módon ébred fel bennünk a törekvés, hogy békében és harmóniában éljünk velük. Igazi emberi erőfeszítés ez, amely nem az egyéni, egoista élet fejlesztésére irányul. Ha egoista módon próbáljuk a személyiségünket fejleszteni, épp az ellenkezője történik: leromboljuk a személyiségünket, és megbántunk másokat. Az egoista erőfeszítés mindig bajt okoz. A valódi hit nem ilyen.

A hit negyedik lépcsője a zazen, amely megtanít minket arra, hogy hogyan éljünk békében és harmóniában az összes érző lénnyel. Először általában alávetjük magunkat a (kiszemelt) tárgyunknak, utána megpróbáljuk megérteni, végül pedig ragaszkodni kezdünk a megértésünkhöz. Ilyenkor azt mondjuk, „ez az én utam”, és amikor valaki más irányt javasol nekünk, csak annyit mondunk, hogy nem akarjuk ezt az irányt követni. Állandóan ragaszkodunk a saját utunkhoz. Végül a tudatunk lángba borul és zavart izgatottságunkban harcolni kezdünk. Az emberi élethez való helyes hozzáállás azonban nem ilyen. Meg kell tehát őriznünk a békét és harmóniát, hogy képesek legyünk bármit bármilyen körülmények között egyenlőségben (személyes torzítások nélkül) látni. Kedvező feltételek esetén nagyon könnyű egyenlőségben látni mindent, kedvezőtlen feltételek esetén viszont kimondottan nehéz. Ezért van szükségünk a gyakorlásra, a zazenre.

A hit ötödik lépcsője a bölcsesség. A bölcsesség annak tudása, hogy hogyan tarthatjuk fenn az egyhegyűséget. Ez nagyon fontos. A zazen során időzhetünk az egyhegyűségben, de a mindennapi életben nagyon nehéz ugyanezt megtenni. Valójában zazen közben sem könnyebb, mindössze annyival, hogy egyszerűbben van elrendezve az életünk. A bölcsesség annyi, mint megtalálni az egyhegyűséget a zazenben, a gasshóban, az étkezésben, a munkánkban, sőt még a harag, a gyűlölet vagy a szeretet kellős közepén is. A bölcsesség annak megtalálása, hogy hogyan tartsuk nyitva a szemünket. Az egyhegyűség megtartása a harag kellős közepén annyi, mint mellette maradni. Ez azt jelenti, hogy elfogadjuk a haragot, és próbálunk javítani a helyzeten – ha csak egy kicsit is, akkor is megpróbáljuk. Ez a bölcsesség; úgy látni mindent – az embereket, a haragot, az örömöt, a jó és a rossz dolgokat -, mint egy nagy legelőn együtt és egyszerre létező dolgokat.




« Vissza az előző oldalra!
Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo - Magyar