Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo

9700 Szombathely,
Szűrcsapó utca 24
Telefon: +36207790617

A zazenről

Keisen Vuillemin mester kuszenje a zazenről

Elhangzott a Taisen-ji zen templomban a Mokusho sessinen 2013 június 05.-én.

 

Valószínűleg mindannyian tudjátok azt, de néha még mindig jó, ha emlékeztetnek, hogy a fizikai tartásunk minden aspektusa közvetlenül kapcsolatban van a tudatunk állapotával is, és a teljes testünkön belül egyszerre kifejezünk sok tudatállapotot, amit együtt élünk meg. Általában intuitív módon ismerjük az összes ilyen aspektust, olyan, mint megfigyelni a tudatunkat, habár mindegyik fontos, még a legkisebb is. Ebben a tartásban az elsőnek a hátadhoz van köze. Érezheted ezt az erőt a hátad alsó részében, felmegy egészen a nyakadig, fontos ezt érezni, mert ez az élet erejének az érzete, a léted most. A hátad tartását ott igazítsd, ahol úgy érzed, hogy a hátad szilárd. Érezheted a hited erejét is önmagadban, és ez az erő a hátadban támogat téged, támogat, hogy szembe tudj nézni a dolgokkal és az élettel. Persze ha a hátad egyenes, ez azt az érzést is kellene, hogy adja neked, hogy erőteljes. Ez azt jelenti, hogy felfogod, élő vagy. Ez az első dolog, aminek az életerőhöz van köze. Amikor ez megvan, hagyhatod hogy a belső szerveid, mint a belek, a has, minden, ami a tested elülső felében van, ami az előtt van, amivel szembe kell nézned, mind elengedheted, mert a hátad erős. Az elülső részt hagyhatod, hogy lágy legyen. Ezeknek a részeknek lágynak kellene lennie és nyitottnak. Amikor valami megijeszt, vagy fenyeget, akkor a gyomrod stresszes lesz, ekkor lehetséges egyszerűen ellazítani, elfogadni a dolgokat ahogyan vannak, félelem nélkül. És ellazítod a belsődet is, ennek a nem-félelemhez van köze, elfogadni a dolgokat, nyitottnak lenni arra, ami jön, nyitottnak lenni az életre, ami folyamatosan változik. Ezek a lágy dolgok, mint a szeretet és az együttérzés, de ezeket azért teheted meg mert a hátad erős, az életerőd erős, ezért az egész hasad lágy lehet. Ha csak az erőt érzed , akkor túl feszes leszel, ha csak a has elengedését érzed, akkor úgy végzed, mint egy csiga. Tehát mindkettőre szükség van, egyszerre. Ellazítod a vállakat, nem kell a világ terhét cipelni a vállaidon. Ez egy nyugodt hely, együtt vagyunk, gyakoroljuk a buddhák és pátriárkák útját. Tehát együttérző lehetsz magaddal és leengedheted a vállaidat, nem kell a vállaidon a világot cipelned. Tehát van az erő, a feladás, és mindezt összetartod a karjaid és kezeid körével. Ez tényleg a testedhez kapcsolódik, a kezeknek hozzá kellene érni az alhashoz, nincs rés a kezek és az alhas között, mert akkor külön állnának és akkor elveszítenéd az egység érzetét, a lényed egységének érzetét. Tehát a kezek a testnél vannak és nagyon hamar észreveszed, hogy nem tudod megkülönböztetni a jobb kezedet a bal kezedtől, többé ezek nem kettő, csak részei ennek a körnek. A kezek a tartás harmadik összetevője, a finom tartás. Nem úgy ülünk, mint a medvék, hanem mint kifinomult szerzetesek és szerzetesnők. Hogyan látod ezt, hogyan ismered ezt fel? Ennek a hüvelykujjaidhoz van köze. Ami kifinomult, az az enyhe nyomás a hüvelykujjaid között. Érezni kellene, hogy az egyik hüvelykujjad a másikat érinti nagyon finom nyomással, nagyon apró nyomással. Ha a hüvelykujjaid leesnek, akkor nincs rá mód, hogy érezd ezt az aktív energia-nyomást és ezt a finom jelenlétet. A hüvelykujjaid aludni fognak, mint a tudatod. A fejed előrebukik, elveszel a gondolataidban, mint egy alvó macska. Ha túl nagy nyomást alkalmazol, az olyan, mint a stressz. Még ha nem is veszed észre, a tudatod túl intenzív lesz, negatív gondolatok jelenhetnek meg, és a tudatod nem lesz nyugodt. Ez egy nagyon nagy ajándék mindenkinek, hogy képesek vagyunk ezen a helyen egy nyugodt tudattal rendelkezni. A legtöbb embernek nincs nyugodt tudata. A hüvelykujjak vízszintesek, nagyon finom kis nyomás, a tudatod kifinomult és nyugodt. Ezen kívül van a kezek formája is. Nem próbálnám megmondani nektek, hogy mi lenne az igazi módja, hogy kellene csinálni, nem ez a lényeg, csak segíteni akarok hogy érezzétek, hogy mit jelent a kezek egy adott tartásával rendelkezni. Tehát a tér a hüvelykujjak és az ujjak között nem kellene, hogy túl kicsi legyen, az ujjainknak nem kellene vízszintesnek, laposnak lennie. Egy tyúktojás túl kicsi lenne, a strucctojás pedig túl nagy. A kettő közötti  méretű tojás, amit a kezedbe teszel és finoman tartod. Ez megadja a kezeid formáját. Ha az ujjaid túl laposak vagy egyenesek, akkor egy kicsit nyomd őket lefelé, és érezni fogsz egyfajta kinyílást, és a kezeidnek ebbe a kinyílásába belehelyezheted a tudatodat. Ez majdnem olyan, mint a saját univerzumod a kezedben. És nincs feszültség az ujjakban, csak a hüvelykujjaknak ez a kis nyomása. És persze a hátad az életerővel, a laza belsőd a nyugodt légzéssel és a hüvelykujjak finom helyzete, ezek mind össze vannak kötve. Amit általában mondunk a hátról, a térdekről, a fej helyzetéről, a belsőnkről, de érdekes önmagad számára azt is érezni, hogy a tartásod kifinomult és a tudatod is kifinomult. Ismeritek és tudjátok ezt az oryoki gyakorlás által. Ugyanezt a kifinomult tudatot alkalmazzátok a kezekre. Az élet ajándékát látjuk a kezekben. Fogadjátok el a tartást, fogadjátok el önmagatokat. És persze a legfontosabb, hogy megfigyeld a kilégzésedet. Azáltal, hogy a légzésed figyeled, a tudatod finoman behatol a testedbe. Követed nemcsak a kilégzésed, hanem követed az összes kis izmot, ami ezt a kilégzést kíséri. Lemegy a köldök alá elérve a szexuális részeket. A nemi szervek fontosak az életben. Ha nincs nemi szerv, nincs emberiség. És ezeknek is élőnek kell lenniük. Ez a fókuszpont, ami az ánusz és a nemi szervek között van, ez az a pont ami a függőleges tengelyedben van, közvetlen kapcsolatban a zafuval és a földdel. Ez olyan mint a földbe gyökerezni. És ebből a pontból egyenesen felmehetsz a fejed tetejéig. Egy vonalerő. A fejed tartásának köze van a döntéshez is. Ha a fejed előreesik, akkor többé semmi sem tiszta. Hogyan lehet döntést hozni, ha a fejed nem tiszta. Ha az állad felemelkedik, az egyfajta arrogáns tartás. Lehet, hogy nem hozol jó erkölcsi döntéseket. A fej helyes tartásának a tudat tisztaságához van köze. Jó döntés az életben. A dolgok látásának erkölcsös módja. Látjátok, minden rész nagyon fontos. Nemcsak arról van szó, hogy ülünk a zafun a seggünkön, mint egy darab fa. Van ez az óriási ismeret önmagadról, szembenézni önmagaddal: nyitott vagyok a világra? Érzek szeretetet és együttérzést önmagamon belül? Jó életerőm van, vagy gyengének érzem magam? Szembe tudok nézni a dolgokkal anélkül, hogy túl stresszes lennék? Kilégzés. Kilélegzel, elengeded. Mindig a szex élő. A szemek helyzete is nagyon finom. Azt mondjuk, hogy ne mozgassuk a szemeket. A szemeket nyitva tarjuk, mert ez a kapcsolatunk a valósággal. Zazenben a világunk legnagyobb része a belső világunk, de nem kellene elveszítenünk a kapcsolatot a valósággal. Ha elveszítjük a kapcsolatot a valósággal, akkor az útnak csak a felét ismerjük. A valóság az út része. Tehát a tekintetednek tisztának kell lennie. Ne játssz a szemeiddel, először fókuszálsz velük, aztán nem fókuszálsz, csak tartsd nyugodtan a szemeidet. Ha szemeid mozognak, a tudatod is mozogni fog. Ha mozogsz az olyan, mint egy teleszkóp. Ha mozgatod a teleszkópot, többé semmit nem látsz. Ha mozgatod a szemeid vagy a tested, akkor elveszítheted ezt a teljes, integrált megfigyelést és a teljes lényed ismeretét . Zazenben önmagad megfigyelése, ahogy Dógen is mondja, feladni önmagad, és akkor integrálhatod a világot önmagadban, ahol boldogan élhetsz. És ugyanebben a folyamatban annyira jó neked, hogy azt szeretnéd, hogy mindenki ugyanezt a dolgot tapasztalja. Tehát ez az egész dolog nem egyszerűen mechanikus. Ennek mindnek a tudatodhoz van köze. Megfigyelni a tartást, az megfigyelni a tudatod. És a tartás által látni a tudatot. Ébren lenni. Éberség. Az éberség annyi, mint tudatában lenni annak, hogy kik vagyunk, mik vagyunk. És a megvilágosodás annyi, hogy megvilágítani életünk minden aspektusát, és önmagunkat. Tehát legyetek szívesek szenteljetek figyelmet a tartás legapróbb részletének is. Ez a tudatotok békéje. A mai világunkban a tudat békéje nagyon-nagyon lényeges. Van elég háború. Kezdjük a békét önmagunkkal. A tartás minden részletébe beépítheted ezt a békét. Azt hiszem ez jó. Nagyszerű mindenkinek, hogy ezt csináljuk. Ez egy nagy szerencse az életben. Egyszer a sesshinen a zazen nagyon hosszú volt, és azt gondoltam ez az a nap, amikor meg kell halnom. Ekkor azt mondtam, kérlek, kérek még három percet. Szeretnék még három percet. Tehát most van még három percünk. Mintha ez lenne az utolsó három perced.




« Vissza az előző oldalra!
Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo - Magyar