Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo

9700 Szombathely,
Szűrcsapó utca 24
Telefon: +36207790617

A zazenről

Ahol megtanulunk térkép nélkül utazni

Ahol megtanulunk térkép nélkül utazni

részlet Stephane Kosen Thibault mester, A Zen - belső forradalom c. könyvéből


Helyezzétek a testsúlyt a térdetekre, lazítsátok el a csípőtöket és a derekatokat, vagyis engedjétek el az izomfeszültséget, és hagyjátok, hogy a gerincetek ellazuljon, különösen a harmadik és az ötödik ágyékcsigolya tájékánál: ezt hívják úgy, hogy kinyújtani a derekat.

Mindenkinek más a felépítése és mindenkinek más problémái, más feszültségei vannak: tehát meg kell érteni a tartásbeli nehézségeink okait. Még ha ezek öröklött vagy nagyon régi okok is, ki lehet őket javítani.

Az ötödik ágyékcsigolya az első csigolya a keresztcsont fölött, az első mozgó csigolya; ezen kell kiegyensúlyozni a gerincoszlopot. Semmiképpen sem szabad becsípni. Ezen a helyen van egy természetes hajlat, amelyet nem szabad túlfeszíteni, a medencét enyhén előre kell billenteni. A harmadik ágyékcsigolya egy magasságban van a köldökkel, a háton, egy szinten a köldökkel. Nagyon fontos, hogy különösen ebben a magasságban kell kihúzni, kinyújtani a gerincet. Azt mondhatnánk, hogy a hármas és az ötös csigolya között jin-jang kapcsolat áll fönn. Az ötödik ágyékcsigolya inkább előre áll, a harmadik inkább hátrafelé. Egymáshoz képest kell őket elhelyezni; ha megtaláljuk a helyes tartást, akkor a hát kiegyenesedik, és a tarkó pontosan a helyére kerül. Érezzük, ahogy ellazul a hasunk, ellazul a napfonat, az erő leszáll a köldök alá. Ez alapvető a zazenben. Amikor fáradtak vagyunk, vagy felborult az egyensúly – általában az életünk miatt - , ha nincs több energia ezen a területen, már nem is érezzük. Ha elhagyjuk magunkat, akkor a zazen nehéz lesz, a tartás nem jó.

Ezek az „előre-hátra” problémák. Vannak függőlegesen fellépő gondok is: gerincferdülés, púposság… Ezek gyakran örökletesek, de ki lehet őket javítani. Egész idős korunkig kijavíthatjuk a hátunkat, de fiatalon könnyebb. Akár hatvan-hetven éves korig is ki lehet küszöbölni az örökletes okokat. A függőleges problémák gyakran valamelyik szerv, különösen a máj elégtelen működéséből is adódnak. A máj a test minden részén képes gátakat kialakítani; funkciója az általános energia megfelelő áramlása. A máj gátolt energiája nagyon könnyen okozhat fájdalmat a szívtájékon vagy a bal vállban. Eredmény: függőleges irányban feszültségek alakulnak ki: ferdén ülünk, az a benyomásunk, hogy az egyik vállunk feljebb van, mint a másik. Jó táplálkozás és kiegyensúlyozott életmód mellett könnyedén helyre lehet ezt hozni, de a rossz májműködés a csigolyák mentén is blokádokat hozhat létre. A feszültségek a csigolyák elmozdulását is előidézhetik.

Mégis sokat lendíthetünk a dolgokon, ha megcseréljük a lábak keresztezését – a felül levő láb az, amelyiket másodikként teszünk fel, utolsóként – és ez a láb az, amelyik az energiát tereli a test jobb vagy bal oldala felé. Éreznetek kell, hogy néha nagyobb hangsúlyt kell fektetni a bal vagy jobb oldalra. Amikor zazen közben a jobb láb van felül, a jobb váll leereszkedik, a jobb oldal leereszkedik, ellazul, és jobban rátámaszkodik a földre; aktívabbá válik. Eközben a baloldal finoman megnyílik, és a bal váll felemelkedik. Természetesen fordítca is ugyanez történik. Amikor Dógen a Fukanzazengiben a tartást tanítja, azt tanácsolja, hogy a bal lábunkat tegyük felülre. Azok akik nem gyakorolnak sok zazent, és jobbkezesek, ha a ballábukat teszik fel a zazen gyakorlásakor, egyensúlyba hozzák mindennapi életüket. Mivel sokkal könnyebben használják a jobb kezüket, a jobb karjukat, a jobb lábukat, az energia hajlamosabb jobbra áramlani. A szemeket is befolyásolja a lótusz oldala. Meg kell próbálni fenntartani az egyensúlyt a kettő között: rossz lenne csak az egyik oldallal zazent ülni.

Igaz, hogy zazen közben nagyon kellemetlen pillanatokat is átélünk, de ez is hozzátartozik a szatorihoz és a zazenhez. A kellemetlen pillanatok azok, amelyek rákényszerítenek bennünket arra, hogy valamit megváltoztassunk életünkben. És ezt a valamit azonnal megváltoztathatjuk – és fokozatosan is.

Természetesen ez olyan gyakorlás, amelyben mi magunk vállaljuk a felelősséget, kézbe vesszük magunkat. Nincs könyv, amely megmondaná: „Ne tedd ezt, ne tedd azt!” A könyv maga a zazen.

Nyomjátok szilárdan a térdetekkel a földet, és a fejetekkel az eget. Néha még zazen közben is nagyon izgatottak vagyunk. El kell mondani, hogy a tartásban mély mozgás van – az egész karmánk, az egész testünk, az egész tudatosságunk - , úgy mozog, mint egy vulkán gyomra. Életünk minden ellentmondása kirajzolódik benne. De elvileg a zazen célja az, hogy nyugton maradjunk. Néha megérezzük ezt a nagyon mély nyugalmat. Egyre inkább tökéletesíthetjük: egyre mélyebb, egyre szélesebb nyugalom.

 




« Vissza az előző oldalra!
Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo - Magyar