Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo

9700 Szombathely,
Szűrcsapó utca 24
Telefon: +36207790617

A zazenről

A zazenről - Kódó Szavaki írása

A Zazenről

 

Mit kapunk a zazen gyakorlásától?

A válasz egyszerű. Egyáltalán semmit.

Állandóan kutatunk valami után. Sokan pénzt akarnak keresni, mások szerelem és szex után vágyódnak. Tanulunk, egyetemre járunk, hogy jó állást szerezzünk magunknak, karriert csináljunk, sikeresek legyünk. De mi után is kutatunk végeredményben? Azt hiszem , ami valóban hiányzik nekünk, az a „boldogság”. A butaság azonban az az egészben, hogy minél jobban hajszoljuk a „boldogságunkat”, annál jobban szem elől tévesztjük magunkat, azt, hogy itt és most, a jelenben éljünk.

Minél jobban erőlködünk, hogy boldogok legyünk, annál kevésbé értjük, mi is a boldogság egyáltalán. Nem felejtettük el valójában teljesen, hogy a legnagyobb szerencsének ezen a földön már régóta birtokosai vagyunk?

Egy pillanatra meg kell állnunk, szünetet tartani. Hagyd abba a saját magad elől való menekülést. Ha zazent gyakorolsz, ne abban a reményben tedd, hogy „kapsz tőle valamit”. Térj vissza magadhoz, és ülj. Engedj el mindent, és hagyd a Zazent egyszerűen zazennek lenni. Ekkor Te egyszerűen Te leszel, végre egy magaddal.

 

Egy régi zen mondás:

A zazen az a tolvaj, aki betör egy üres házba – nincs mit ellopnia, nincs hova elrejtőznie, nincs ki elől menekülnie.

 

Dógen Zenji ezt írja a Zazengi-ben

 

"Ülj szilárdan koncentrációban és gondolkodj nem gondolkodva. Hogyan csinálod ezt? Engedd el a gondolatokat! Ez a zazen művészete. Ez nem a meditáció tanulása. Ez a nagy szabadság és öröm dharma-kapuja. Ez a szennyezetlen gyakorlás-megvalósítás."

 

Bár a zazen az idézetben a nagy higgadtság és elégedettség kapujának van titulálva, kezdetben  inkább fájdalmat, fáradtságot, dühöt, sóvárgást, ragaszkodást, szédületet, unalmat, frusztrációt, reménytelenséget, és minden más lehetséges érzést, gondolatot vált ki belőled.

Hagyd, hogy magától eltűnjön az összes.

Ha nem a halálra felkészülve ülsz, nem leszel abban a helyzetben, hogy megtaláld a Zazen útját. Ha valamihez ragaszkodsz – legyen ez akár az életed – csak az idődet vesztegeted.

Ne küzdjél, egyszerűen add oda magad a tartásnak. Ha megkísérled a zazent saját magad csinálni, a zazen nagyon távol fog tőled kerülni. Ha mindent átengedsz a tartásnak, a zazen magától fog benned manifesztálódni, teljesen önállóan. Nem szabad a zazent a cél érdekében eszközként használni, teljesen fel kell adnod magadat, hogy a zazen magától megvalósíthassa magát.

 

Hogyan üljünk?

 

Ha belépsz egy zazen-terembe, nem elég egyszerűen csak zazent gyakorolni: a terem szabályait is követned kell. Ha a helyedre érkezel, az ülőpárnádat (zafu) helyezd el az ülőszőnyegeden (zafuton), majd hajolj meg összetett kezekkel (Gassho) a párnád felé. A következő lépésben hátat fordítasz a párnádnak, még egyszer meghajolsz összetett kezekkel, majd ülj le nyugodtan a párnádra. A helyedet így kell elfoglalni. A ülőpárna olyasmi számodra, mint a szamuráj kardja: tanácsos olyan párnát választani, ami vastagságában és magasságában jól passzol a testfelépítésedhez.

Ha az ülőszőnyegeden állsz és leereszkedsz a párnádra, figyelj oda, hogy a párna elülső harmadára ülj. Nem jó, ha a párna közepén, túl mélyen foglalod el a helyedet.

Ezután, amennyire tudod, helyezd el a jobb lábadat minél feljebb a bal combodon. Majd ugyanígy a bal lábadat minél feljebb a jobb combodon. A térdek így mélyen a a talajba fúródnak, mint a tengeri kagyló ami egy sziklához tapad.

Ezt követően a jobb kezedet tenyérrel felfelé elhelyezed a bal lábadon, a bal kezedet ugyanúgy tenyérrel felfelé a jobb tenyeredbe fekteted. A hüvelykujjaid az ujjbegyekkel egymással szemben finoman érintkeznek.

Miután elfoglaltad a helyedet a párnán, jobbra-balra nagyokat dülöngélve megkeresd az ideális ülőpozíciót, a dülöngélés egyre kisebb és kisebb lesz, míg meg nem találod a megfelelő pozíciódat. Egy nagy, mély levegővétellel és a feszültséget kieresztve ellazítod a vállaidat. Ezután a fenekedet kinyomva, a medencédet előrebillentve stabil tartásba helyezkedsz, és erre a pozícióra támaszkodva hagyod a testedet elnyugodni, úgy hogy a gerinced teljesen függőlegesen álljon.

Kinyújtod a nyakadat, tarkódat, úgy mintha a fejtetőddel át akarnád bökni a plafont. Húzd be az álladat , míg azt nem érzed hogy a füleid mögötti bőr annyira meg nem feszül, hogy fájni kezd. Az orrod függőlegesen a köldököddel, a füleid a válladdal egyvonalban helyezkednek el. Nyelvedet érintsd a szájpadlásodhoz, a fogaid könnyedén érintkeznek. A szemek résnyire nyitva, a pillantásod kb egy méterre magad előtt nyugszik a földön.

Nem jó, ha a belső belső szerveidet felfelé préseled. Az sem jó, ha a alhasadban túl sok feszültség keletkezik. Az a legjobb ha  a belső szerveidet természetes pozíciójukban, lazán az alhasadban hagyod nyugodni. Ha belső szerveidet megerőlteted, beteg lehetsz.

A légzést hagyhatod magától működni. Ha légzésed nehézkessé válik, azt jelenti, hogy túlerőlteted magad és valahol görcsös vagy. Ennek ellenére próbáld meg a medencédet előre billenteni. Lazítsd el a tudatodat és soha ne feledd, hogy a jó tartás mindenekelőtt a medence helyzetétől függ.

A tudatodnak tisztának és frissnek kell lennie. Ne vágj álmos képet. Húzd be erősen az álladat, arcod legyen eleven. Ha fáradttá válsz, kérj egy ütést a kyosakuval a jobb válladra.

Mit csinálj a tudatoddal?

Rendes körülmények között a tudatodat szokásos módon hagyd a a bal tenyeredben nyugodni. Ha nyomottnak vagy fáradtnak érzed magad, a tudatodat koncentráld a fejtetőre vagy a szemöldökök közötti részre. Ha szétszórtnak vagy idegesnek érzed magad, hagyd a tudatodat az orrod hegyén vagy az alhasban nyugodni. Vagy számold a be és –kilégzéseidet.

Ha még mindig szétszórt vagy, koncentráld a figyelmedet a lábakra.

Minél feljebb emeled a tudatodat, annál több érzés és gondolat fog megjelenni. Minél mélyebbre irányítod, annál fáradtabbá és zavarosabbá válsz.

 

Kodo Sawaki

 




« Vissza az előző oldalra!
Mokusho Zen Ház szombathelyi dojo - Magyar